DAPATKAN NOTA-NOTA SERTA SOALAN DAN SKEMA BIOLOGI DISINI - SILA KLIK

Thursday, January 28, 2010

KETIKA MANUSIA BERLUTUT DIHADAPAN NERAKA

Pada hari kiamat semua umat akan duduk berlutut. Mereka akan diberikan kitab amalan mereka: Allah menyalin semua yang kita akan lakukan didunia di dalam kitab untuk membalas segala perbuatan kita. Firman Allah swt:

وَتَرَى كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ


Dan (pada hari itu) kamu lihat tiap-tiap umat berlutut. Tiap-tiap umat dipanggil untuk (melihat) buku catatan amalnya. Pada hari itu kamu diberi balasan terhadap apa yang telah kamu kerjakan.


هَذَا كِتَابُنَا يَنطِقُ عَلَيْكُم بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

(Allah berfirman): "Inilah kitab (catatan) Kami yang menuturkan terhadapmu dengan benar. Sesungguhnya Kami telah menyuruh mencatat apa yang telah kamu kerjakan".

Ayat 28 - 29 surah al-Jathiah.

Ibnu kathir berkata:

Semua manusia duduk berlutut kerana terlampau terkejut dengan kedatangan neraka yang ditarik malaikat. Ketika berbunyinya hembusan nafas neraka, semuanya terduduk berlutut. Nabi ibrahim pun sama dan berkata "Diriku , diriku , diriku. Aku hanya meminta padamu untuk diriku sahaja. "

Sebab apa manusia semua terduduk berlutut ? ini sebab kedatangan neraka yang ditarik oleh jutaan malaikat. Firman Allah swt:

وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى

"Dan pada hari itu didatangkan neraka Jahannam; dan pada hari itu manusia akan ingat amalannya yang lepas, akan tetapi tidak berguna lagi mengingat itu baginya." (23 : al-Fajr)

Jutaan Malaikat yang menarik neraka seperti mana yang diceritakan oleh baginda:

يؤتي بجهنم يومئذ لها سبعون ألف زمام مع كل زمام سبعون ألف ملك يجرونها

" Pada hari kiamat neraka jahanam aka di datangkan oleh para malaikat. Ia mempunyai 70 ribu tali penarik. Setiap tali akan ada 70 ribu malaikat yang menariknya."

Hadis sahih Muslim.

Aaaaaaaaaaaah... begitu dahsyat sekali neraka jahannam. Patutla semua , sehingga para Nabi pun terduduk. Manusia bukan sahaja terduduk. Malahan mereka menyesal diatas kecuaian yang mereka lakukan di dunia. Lihatlah sambungan ayat tadi. Tuhan berfirman :

يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي

(setelah didatangkan neraka) Dia berkata: "Alangkah baiknya kiranya aku dahulu mengerjakan (amal saleh) untuk hidupku ini"

ayat 24 : al-Fajr

Seorang sahabat Nabi saw yang bernama Muhammad bin Abi 'Amirah berkata:

"Kalulah seorang hamba Allah itu merebahkan wajahnya ke bumi sejak ia dilahirkan sehingga dia mati dalam melakukan ketaatan nescaya dia tetap akan menghina dirinya pada hari kiamat dan berharap akan kembali ke dunia untuk menambahkan amalan dan pahala."

Hadis Mauquf dgn sanad sahih riwayat Imam Ahmad.

Dalam ayat 23 surah al-Fajr diatas tuhan menyatakan bahawa ketika neraka jahannam dibawa oleh malaikat barulah manusia teringat untuk beramal, tetapi tuhan jawab:

وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى

"Dan apa gunanya manusia baru teringat ketika itu." (23 : al-Fajr)

Tuhan telah memberi manusia peluang yang cukup di dunia tetapi manusia tidak menggunakannnya , maka terimalah akibatnya pada hari kiamat. Firman Allah swt:

وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحاً غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُم مَّا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَن تَذَكَّرَ وَجَاءكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِينَ مِن نَّصِيرٍ

Dan mereka berteriak di dalam neraka itu : "Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari neraka) nescaya kami akan mengerjakan amal yang saleh berlainan dengan yang telah kami kerjakan(tuhan berkata)". Dan bukankah Kami telah memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mau berfikir, dan (apakah tidak) datang kepada kamu pemberi peringatan ? maka rasakanlah (azab Kami) dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolongpun. (37 : al-Fatir)

Jadi hujjah Allah kepada ahli neraka ada dua:

Pertama: Allah sudah memberi umur dan masa yang cukup tetapi manusia sibuk dengan kepentingan dunia. Amalan agama pun diniatkan untuk dunia. Jadi setiap detik yang kita lalui ini amatlah berharga.

Kedua: Para pemberi peringatan dikalangan Rasulullah saw dan para ulama sudah memberi peringatan tetapi kita tidak mahu mendengarnya. Kita malas untuk ke majlis ilmu.

Pada ketika manusia berlutut di depan neraka , setiap manusia hanya memikirkan tentang dirinya sahaja. Manusia tidak memikirkan hal keadaan orang lain. Ibu bapanya, sanak saudara , rakan taulan, kekasih hati dan lain-lain. Semuanya sibuk dengan diri masing-masing. Firman Allah swt:

يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ .وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ . وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ . لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ

"pada hari ketika manusia lari dari saudaranya, dari ibu dan bapaknya, dari istri dan anak-anaknya. Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkannya. " (33-37 : Abasa)

KESIMPULAN

Marilakah kita sama2 menginsafi diri dan kembali pada tuhan. Tuhan bertanya bila hati kita hendak khusyuk dan diri kita hendak tunduk dengan ajaran tuhan. Firman Allah swt:

أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik." (16 : al-Hadid)

MARILAH KITA KEMBALI KEPADA TAAT DAN JAUH DARI MAKSIAT ZAHIR DAN BATIN. TAAT ITU KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT SERTA MAKSIAT ITU MEMBAWA KEKECEWAAN DUNIA AKHIRAT

rujukan: Tafsir Ibnu kathir dan Ahwal Yaumil Qiamah oleh ibnu kathir

AZAN TIDAK BERHENTI BERKUMANDANG SELURUH DUNIA

Emel : Amin Fadzlan

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa Dan waktunya Yang tidak Kita ketahui. Cuba Kita amati mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. Lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'. Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: 'Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah Akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya.' Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang . Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan, banyak fadhilatnya . Jika lagu Kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri?

Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .' yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan Syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidahini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. 'Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah 'Lailahaillallah' semasa sakaratul maut menghampiri kami.. Amin... amin.. amin Yarobbala'lamin . .' Sesuatu yang tak pernah terjangkau dek akal fikiran ku ini.
Subhanallah. ..

Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui 'Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah, dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.'Dimulakan dengan Indonesia yang terletak di bahagian timur dengan ratusan kepulauannya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta. Sebaik masuk waktu Subuh, Azan mula berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan melaungkan Keagungan Allah S.W.T Dan Nabi Muhammad S.A.W.

Proses ini akan bergerak ke arah barat kepulauan Indonesia . Perbezaan masa antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam. Belumpun laungan Azan di merata Indonesia selesai, ianya bermula pula di Malaysia. Berikutnya di Burma dan dalam masa satu jam selepas Azan dilaungkan di Jakarta, tiba giliran Dacca di Bangladesh. Berikutnya laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar di barat India.

Perbezaan waktu di kota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka masa ini, Azan akan berkumandang di seluruh Pakistan. Belum berakhir di Pakistan, Azan akan bermula pula di Afghanistan dan Muscat.Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam. Dalam jangka masa ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE , Makkah, Madinah, Yaman , Kuwait dan Iraq .

Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik. Jarak masa Azan mula dilaungkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik adalah 9-1/2 jam. Belumpun Azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, Azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia.. Ini berterusan bagi setiap waktu sembahyang, tidak putus-putus.

Subhanallah, begitu hebat dan agungnya Islam!

Kalaulah setiap kawasan boleh memasang pembesar suara (yang power habis!), akan bergegar satu dunia dengan laungan Azan tidak putus-putus.

Allahu Akhbar !

Tuesday, January 26, 2010

ISU KALIMAH ALLAH - ARTIKEL 6


Sheikh al-Islam, Dr. Yusuf al-Quradhawi Jumaat lepas turut mempersoal inisiatif sesetengah pihak di Malaysia yang dilihat berusaha menghalang masyarakat bukan Islam dari menggunakan kalimah Allah.

“Surah terakhir dalam Al-Quran (yang bermaksud), “Katakanlah (Wahai Muhammad): Aku berlindung kepada Tuhan untuk sekalian manusia.”

“(Mengapa) bukan (disebut lafaz) Allah bagi masyarakat Muslim atau masyarakat Arab atau; yang Maha Menguasai bagi masyarakat Arab, Tuhan bagi orang Arab (lalu ditanya) ‘mengapa orang Malaysia kebelakangan ini begitu tidak selesa?” dipetik dari laman rasmi al-Quradhawi, http://qaradawi.net.

Berkhutbah Jumaat di Masjid Umar al-Khattab, Doha, beliau berkata, masyarakat Islam dan bukan Islam seharusnya saling menghormati tabiat kepelbagaian beragama dalam masyarakat.

"Perbezaan kepercayaan antara penganut satu-satu agama tidak seharusnya memisahkan (antara) masyarakat bukan Islam dan kami (umat Islam) di dunia ini, tetapi yang memisahkan (antara umat Islam dan masyarakat bukan Islam adalah) Allah (pada) hari kiamat,” jelasnya lagi.

Beliau yang juga Pengerusi Ikatan Cendekiawan Fiqh Islam Sedunia (Majmak Fiqh al-Islami al-‘Alami) turut mengutuk beberapa siri pengeboman rumah ibadat bagi penganut agama Kristian di Malaysia sebelum ini.

"Serangan-serangan yang terjadi pada gereja-gereja di Malaysia tidak tepat,” tegasnya.

Saturday, January 23, 2010

AWAN MEMBENTUK KALIMAH ALLAH

Oleh : albanjari
Isu nama Allah. Gegak gempita dibumi. Demo merata tempat di negeri-negeri. Bakar gereja, bakar surau dijadikan alat provokasi. Lihatlah.., di dada langit kalimah Allah tertera jelas buat mereka yang berfikir. Apa lagi yang kita bingungkan ? Muhasabahkan diri, tentu ada sesuatu yang wajar ditafsir dari kejadian ini. Subhanallah. Maha Suci Engkau Yang Maha Berkuasa, Ya Allah..!



Kejadian berlaku di daerah Slim River. Antara jam 12.30 pm ~ 2 pm. Dari sumber yang diterima, kalimah Allah itu telah disedari tanpa sengaja oleh seorang guru berbangsa cina yang mana beliau merasa sangat 'aneh' kepada tulisan yang timbul itu. Setelah dirujuk tulisan itu merujuk kepada kalimah 'Allah'.














Pelajar-pelajar yang berkesempatan melihat 'keanehan' yang berlaku hari itu.










Foto disebelah lebih jelas kalimah itu merujuk kepada kalimah 'Allah'.














Shot yang diambil dari tingkat bawah bangunan sekolah.





























Foto dibawah ini pula sangat menyerupai sepasang tangan manusia yang sedang berdoa dari kedua belah tangannya. Kalimah bismillah dan masyar juga dapat dilihat terbentuk.



















Dari foto yang diterima ke kotak email wak turut disertakan 2 keping foto yang diambil oleh salah seorang guru sekolah itu, yang mana ketika itu jelas dilihat bagaimana fenomena matahari yang terik dikelilingi oleh jalur bulatan pelangi yang sangat cantik dan menakjubkan.



Kejadian aneh dilangit itu berlaku agak lama, dan awan-awan putih yang membentuk kalimah2 tersebut dapat dilihat lebih dari 10 minit sebelum bertukar kepada kalimah yang lain. Subhanallah.

Terima kasih kepada cikgu Amrun Osman yang susah payah menghantar semua foto2 tersebut ke kotak email wak buat tatapan pembaca blog. Allahuakbar !

Tuesday, January 19, 2010

FACEBOOK, YAHUDI & STATUS HUKUM

Oleh Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net

facebook-logo.jpg

Soalan

Ustaz, SYUBHAHKAH menyertai FACEBOOK? ana ada terbaca artikel yang mana pemiliknya, Mark Zucherberg menyumbangkan dana melalui penggunaan facebook ini dari seluruh dunia kepada bangsanya, Yahudi. Mohon penjelasan ustaz?

Jawapan

Soalan ini terlalu kerap dilontar kepada saya dan begitu banyak pula ditulis oleh pelbagai individu di forum dan blog.

Sebelum ini saya sendiri tidak menggunakan facebook walaupun saya telah membuat beberapa kajian serba ringkas dan membaca semua terma perjanjian yang terkandung di web facebook.

Namun ramai individu meminta dan mencadangkan saya membuka akaun facebook untuk menyebarluaskan lagi dakwah dan ilmu yang terkandung di dalam website saya. Biasanya, permintaan itu saya abaikan, sehinggalah rakan webmaster zaharuddin.net sendiri mencadangkan kepada saya, lalu saya tolak atas alasan kesibukan.

Beliau kemudian mencadangkan dibuka fanpage facebook dan bukannya facebook profile individu bagi mengelak kesibukan yang dibimbangkan tadi. Beliau juga bersetuju membantu proses pembukaan itu dan administrasi.

Atas tanggungjawab dakwah dan melihat web saya yang kerap ditimpa masalah server akhir-akhir ini, saya izinkan beliau memulakan fanpage facebook untuk pengunjung zaharuddin.net. Boleh melawatnya di sini.

Maka sejak dari 28 Dis 2009, saya mula menjenguk facebook zaharuddin.net dan membuat pengisian serba ringkas.

Kembali kepada soalan, dalam menentukan keputusan dan hukum penyertaan facebook, menurut pendapat saya, terdapat beberapa isu yang perlu diperhati dan telah saya perhati sebelum saya memberi izin kepda rakan webmaster saya membuka fanpage facebook. Ia adalah seperti berikut :-

1) Bolehkah menggunakan produk ciptaan Yahudi?

Kesimpulan bagi soalan ini telah saya ulas panjang lebar dalam artikel terdahulu. Baca di sini . Kesimpulannya, adalah dibenarkan untuk umat Islam membeli, menjual, menggunapakai produk ciptaan bukan Islam termasuk Yahudi, selagi mana ia dalam ruang lingkup yang halal.

Nabi Muhammad SAW juga diriwayatkan dalam hadis yang sohih telah berurusan dan membuat transaksi jual beli dan cagaran dengan seorang yahudi, iaitu :-

‏أَنَّ النبي صلى الله عليه وسلم اشْتَرَى طَعَامًا من يَهُودِيٍّ إلى أَجَلٍ وَرَهَنَهُ دِرْعًا من حَدِيدٍ

Ertinya : "Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan dari seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda SAW" ( Riwayat al-Bukhari, no 2326, 2/841)

Tambahan dalil boleh dibaca dari link artikel saya yang lalu di atas.

2) Apa maksud saudara penyoal dengan ayat ‘menyumbang kepada bangsa Yahudi'?

Jual beli Muslim dengan seorang Yahudi hingga memberikan keuntungan kewangan kepada dirinya tidak bermasalah sama sekali di sisi Islam, malah Rasulullah s.a.w dan para sahabat banyak yang berjual beli dengan Yahudi di Madinah.

Cuma persoalannya di sini, adalah menyumbang kepada keganasan Yahudi Zionis. Namun adakah dakwaan itu boleh dibuat dan dipercayai semudah itu, tanpa sebarang bukti jelas dan hanya bersandarkan kepada latar belakang peribadi si pengasas?

3) Adakah penyaluran dana kepada individu Yahudi atau khas ditujukan kepada proses penjajahan tanah Palestin?

Begini, jika ternyata dari sumber yang sohih, jelas lagi pasti, sesuatu transaksi jual beli kita memberikan keuntungan kepada organisasi Yahudi yang mana digunakan hasil pendapatannya digunakan untuk proses penjajahan haram, keganasan dan serangan ke atas umat Islam, tatkala itu barulah hukum HARUS berubah menjadi HARAM menurut sepakat ulama.

Dalam konteks facebook, ia masih kekal tidak jelas kerana hampir semua penulisan yang membantah facebook, tidak menyertakan bukti jelas berkenaan hal ini. Semuanya membuat andaian itu dan ini, sedangkan andaian semata-mata tidak boleh mengubah hukum asal keharusan kepada haram. Ia sekadar boleh mengajak kita untuk berhati-hati dan peka sahaja.

Malah majoriti pengguna facebook tidak melakukan sebarang transaksi kewangan dengan syarikat tersebut. Kecuali yang menyertai skim-skim yang ditawarkan (ini memerlukan perbincangan berasingan)

Jika ada pula yang mengarahkan saya membuat kajian dan mencari bukti-bukti itu sebelum memberi pandangan berkenaan status hukum. Justeru boleh saya katakan, kajian telah dibuat dan kami gagal MENDAPATI sebarang bukti untuk menyokong andaian-andaian pihak yang membuat andaian.

Jika dikatakan

"bukti bertulis tentulah dirahsiakan oleh pihak syarikat facebook dan mereka memberikan sumbangan secara senyap-senyap"

Tanpanya, Islam tidak memberatkan kita untuk membuat andaian dalam hal seumpama ini. Jika andaian sedemikian masih ingin digunakan, kelak mengakibatkan kesukaran berat (mashaqqah) buat seluruh umat Islam pada banyak perkara dan aktviti lain, kerana larangan dan andaian juga akan terpakai buat semua penjual bukan Islam beragama Hindu, Kristian, Buddha dan lainnya. Penjual-penjual tersebut juga boleh diandaikan menyumbang kepada gerakan melawan Islam secara senyap. Akhirnya, kita terperangkap dengan kekerasan fatwa kita sendiri, hingga bermusuh dengan semua tanpa bukti yang jelas.

Oleh kerana itu, selagi tidak disertakan dan tidak mampu dihadirkan bukti bertulis, selagi itulah hukum adalah HARUS untuk berjual beli dengan penjual atau syarikat milik Yahudi. Jika berjual beli pun dibenarkan, apatah lagi sekadar membuka akaun facebook.

Cuma mungkin keharusan berurusan dengan barangan Yahudi, boleh menjadi makruh atau syuhbat diketika wujudnya peperangan dan serangan ke atas umat Islam. Ini memerlukan penelitian ‘case by case'.

Cuma menurut maklumat yang diterima, puak Yahudi Zionis sendiri TIDAK PUAS HATI dengan facebook. Sila BACA DISIN I

Pun begitu, pengguna facebook sukar untuk dibebankan dengan masalah ini kerana mereka TIDAK BERJUAL BELI denga facebook, mereka hanya menggunakannya secara percuma. Jika dikatakan, penggunanya menyebabkan trafik facebook menjadi tinggi dan iklan mencurah masuk lalu memberi keuntungan kepada pemilik facebook. Ia juga sukar kerana kesesakan trafik bukanlah bersifat ‘direct' membantu facebook, tambahan pula sebagaimana di katakan tadi, tidak jelasnya sumbangan kepada keganasan Yahudi.

4) Privacy pengguna facebook dijajah?

Ini mungkin ada benarnya, setelah saya menghabiskan bacaan privacy policy yang terkandung di dalam web facebook, ia memberikan gambaran bahawa gambar, info dan segala yang terkandung di dalam facebook kita boleh tetap wujud di facebook orang lain yang dikongsi, dan saya yakin pihak facebook juga mempunyai simpanan data terbabit.

Policy menyebutkan :

"Even after you remove information from your profile or delete your account, copies of that information may remain viewable elsewhere to the extent it has been shared with others, it was otherwise distributed pursuant to your privacy settings, or it was copied or stored by other users."

Terma ini adakalanya boleh membawa sedikit mudarat jika tidak ditangani dengan bijak oleh pengguna. Namun demikian, terma ini sahaja tidak mampu menjadi keseluruhan facebook sebagai haram.

Selain itu, juga disebutkan :

To respond to legal requests and prevent harm. We may disclose information pursuant to subpoenas, court orders, or other requests (including criminal and civil matters) if we have a good faith belief that the response is required by law. This may include respecting requests from jurisdictions outside of the United States where we have a good faith belief that the response is required by law under the local laws in that jurisdiction, apply to users from that jurisdiction, and are consistent with generally accepted international standards. We may also share information when we have a good faith belief it is necessary to prevent fraud or other illegal activity, to prevent imminent bodily harm, or to protect ourselves and you from people violating our Statement of Rights and Responsibilities. This may include sharing information with other companies, lawyers, courts or other government entities."

Berdasarkan kepada terma di atas. Sebenarnya pihak facebook mempunyai hak untuk mendedahkan informasi kita kepada mana-mana berdasarkan alasan yang disebut di atas. Tiada takrif jelas bagi yang disebut di atas, semua masih tetap terpulang kepada keputusan pihak facebook. Maka menyerahkan info dan gambar kita kepada syarikat tertentu, CIA, FBI atau apa jua badan kerajaan adalah hak facebook jua.

Walaupun begitu, ia sekali lagi tidak cukup kuat untuk sampai menjadikan pengunaan facebook sebagai haram, apa yang perlu adalah kawalan dan had limit.

KESIMPULAN

Saya tidak berhasrat untuk menyenaraikan satu persatu baik dan buruk penggunaan Facebook, cuma apa yang ingin saya nyatakan sebagai kesimpulan adalah seperti berikut :-

· Hukum membuka akaun dan menggunakan facebook adalah HARUS selagi tidak terbukti ia menggunakan pengaruh dan keuntungannya untuk menyerang Islam atas nama facebook samada melalui dana kepada Yahudi, Amerika dan lainnya.

· Bagi mereka yang masih tidak selesa dengan latarbelakang pengasas dan syarikat facebook, mereka dinasihatkan untuk TIDAK MEMBUKA DAN MENYERTAI FACEBOOK. Mereka boleh terus memberi nasihat kepada pengguna facebook agar sentiasa berhati-hati, namun tidak boleh dengan sewenangnya menuduh pengguna facebook melakukan perkara haram secara umum.

· Bagi mereka yang ingin mengambil sikap lebih berhati-hati mereka disarankan untuk :-

a- Memanupulasi akaun facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Justeru, ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

b- Limitasikan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.

c- Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi ( khsusunya bagi wanita) sejak zaman kanak-kanak tanpa had limitasi, tanpa kawalan ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat. Di samping ia akan kekal di facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook.

d- Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.

e- Tidak terlibat dengan permainan-permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar ‘main-main' atau tidak.

f- Tidak mempercayai aplikasi tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma facebook. Sama ada atas dasar ‘main-main' atau tidak.

g- Menyedari bahawa maklumat kita di facebook boleh menjadi database pihak asing untuk memantau kehidupan dan informasi peribadi kita jika tidak dikawal. Database sebegini sebenarnya amat bernilai dan sukar ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana facebook. Hatta parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu update sebagaimana facebook. Justeru, maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk sebarang tujuan kejahatan dan ketamakan.

Jika itu semua dapat dijaga dan disedari, saya kira mengguna dan membuka akaun facebook adalah kekal dalam hukum HARUS atau DIBENARKAN, malah jika ia lebih banyak digunakan untuk kemaslahatan Islam, ia DIGALAKKAN. Malah jikalau terdapat unsur syubhat sekalipun, ia telah diatasi oleh manfaat yang disebarkan melalui facebook itu.

Sekian,

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

19 Muharram 1431 h

05 Januari 2010

Friday, January 15, 2010

ISU KALIMAH ALLAH - ARTIKEL 5

Kalimah ALLAH yang ditentang penggunaannya di kalangan bukan-Islam dan oleh sebahagian masyarakat Islam yang primitif tidak akan berjaya.

Sebabnya, anda tidak mungkin boleh mengubah Al-Quran, anda tidak mungkin boleh menggugurkan walau sebatang alif dari Al-Quran. Dan anda tidak akan mampu untuk menyerang Allah sekalipun anda mampu untuk menyerang semua gereja di atas dunia.

Firmanullah;



Dan sungguh jika kamu bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?", niscaya mereka menjawab: "Allah". Katakanlah: "Maka terangkanlah kepadaku tentang apa yang kamu seru selain Allah, jika Allah hendak mendatangkan kemudharatan kepadaku, apakah berhala-berhalamu itu dapat menghilangkan kemudharatan itu, atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, apakah mereka dapat menahan rahmat-Nya? Katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku". Kepada-Nyalah bertawakkal orang-orang yang berserah diri.'' (QS. 39:38)


Cukup dengan satu ayat itu sahaja membuktikan bahawa kalimah ALLAH itu adalah universal. Kalimah ALLAH itu sejagat. Kalimah Allah itu tiada siapa yang berhak memonopolinya. Tiada siapa yang berhak untuk mengkurungkannya untuk menjadi milik bangsa atau kumpulannya.

Dan Allah akan tetap menjaga kalimah itu tidak terpadam dari Al-Quran, tidak terpadam dari disebut-sebut oleh hambaNya - sekalipun oleh yang bukan beragama Islam, hatta kepada yang bukan dari kalangan manusia sekalipun, kerana binatang dan tumbuhan juga berzikir menyebut kalimahNya.

Dan jika kamu mampu, sembunyikanlah kebenaran itu kerana Allah menyatakan:



Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan peringatan, dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya. (QS. 15:9)


Berbanggalah kamu kaum muslimin kerana nama tuhanmu, ALLAH, dipilih mereka untuk memanggil tuhan mereka juga, daripada nanti engkau terpaksa memilih nama tuhan mereka untuk memanggil nama tuhanmu!

Dan berdoalah:



Ya Allah, tunjukkanlah kami kebenaran itu kebenaran dan bimbinglah kami untuk mengikutinya dan tunjukkanlah kami kebatilan itu kebatillan dan bimbinglah kami untuk menjauhinya. Dengan rahmatMu Wahai Yang Maha Pengasih dari sekalian pengasih.

ISU KALIMAH ALLAH - ARTIKEL 4


Sepuluh hari yang pertama tahun ini kelihatan tegang dengan isu penggunaan kalimah “Allah” oleh akhbar mingguan Katolik, Herald yang dibenarkan oleh mahkamah dan disusuli dengan lapan insiden menyerang rumah ibadat masyarakat Kristian di seluruh negara.

Meskipun tidak dapat dinafikan isu penggunaan kalimah sudah lama berlarutan tetapi penyertaan di Dewan Himpunan Cina Selangor di ibu negara malam tadi, dalam lingkungan 1,500 orang, membuktikan rakyat negara sudah mempunyai semangat untuk berdialog, berbincang dengan mendengar isu sensitif dengan tenang.

Forum yang membincangkan tajuk “Allah: Siapa Yang Punya”, walaupun ketepatan tajuk ini dipertikaikan dua daripada tujuh panelis, tetapi peserta daripada kalangan pelbagai agama dan kaum, majoritinya golongan muda, menunjukkan sikap terbuka dan kematangan mereka mengikut forum berkenaan.

Di sebalik tepukan menyambut baik pandangan para panelis, hadirin juga nampaknya menerima pandangan dikemukakan tanpa sebarang perasaan emosi walaupun adakalanya diajukan soalan provokasi oleh panelis dan hadirin. Terima kasih kepada penganjur dan pengerusi forum Faridzul Nasaruddin yang dari awal-awal lagi, malah kerap kali memberi peringatan agar menganggap pertemuan malam tadi sebagai satu forum terbuka untuk membincangkan isu semasa iaitu penggunaan kalimah “Allah” oleh bukan Islam khususnya masyarakat Kristian Katolik.

Pensyarah kanan Jabatan Pengajian Al-Quran dan As-Sunnah, Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr Azwira A. Aziz mengakui imej Islam terjejas sedikit dengan kejadian serangan ke atas gereja sejak minggu lalu.

Beliau mengandaikan sedemikian ekoran maklum balas yang diterima dari dalam dan luar negara.

Pun begitu kata beliau, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31 Dis lalu memihak kepada akhbar Herald kerana pasukan peguam yang mewakili Kementerian Dalam Negeri ataupun kerajaan telah gagal dalam menyenaraikan bukti-bukti yang menunjukkan bukan Islam tidak boleh menggunakan kalimah “Allah”.

Kata Azwira, beliau berpendapat hakim terbabit telah membuat keputusannya berdasarkan hujah yang dikemukakan oleh barisan peguam.

Tiada bukti nas yang jelas... jika peguam pihak defendan dapat mengemukakan bukti-bukti bahawa bukan Islam tidak boleh menggunakan kalimah Allah, saya sudah pasti keputusan memihak kepada Islam,” katanya.

Mengenai dakwaan bahawa penggunaan kalimah “Allah” akan menyebabkan kekeliruan di kalangan orang Islam, Azwira menambah, perkara ini perlu dibuktikan dengan kajian yang terperinci.

Malah kata beliau, berdasarkan maklumat yang diperoleh beliau menunjukkan situasi seperti itu tidak wujud termasuk di Sabah dan Sarawak, yang gereja di kedua-dua itu menggunakan Bahasa Malaysia untuk upacara di premis masing-masing.

Sebaliknya kata beliau, maklumat yang diterima menunjukkan lebih ramai rakyat di Sabah dan Sarawak yang menganut Islam sejak kebelakangan ini.

“Ini (wujudnya kekeliruan) andaian sahaja... kalau ada kajian yang betul yang mengatakan orang Islam murtad, kita boleh terima,” katanya.

Mengenai cadangan dialog antara agama, Azwira bersetuju jika diadakan tetapi biarlah dalam skala yang kecil dan terhad.

“Misalnya keanggotaannya terdiri daripada mereka yang betul-betul berkelayakan,” kata beliau ditemui The Malaysian Insider selepas forum berakhir.

Semalam bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim berkata, “Apa salahnya jika kita akan tubuhkan satu badan atau mekanisme yang dibiayai oleh kerajaan untuk membolehkan wakil semua agama duduk berbincang di mana segala hal yang rumit dan yang menjadi masalah serta isu pertelingakahan dapat dibincangkan secara ilmiah dan tertutup.”

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, antara pemimpin PAS yang menjadi sasaran kumpulan yang menentang keputusan mahkamah tempoh hari mengulangi pendirian beliau sebelum ini.

Justeru kata beliau, isu semasa ini harus dilihat secara terbuka dari sudut kepentingan berdakwah bukannya mempersoalkan sama ada orang bukan Islam boleh menggunakan kalimah “Allah” semata-mata.

Pemimpin PAS ini menambah, oleh kerana Islam tidak melarang bukan Islam menggunakan kalimah “Allah”, dan sekiranya ia digunakan oleh mereka sudah pasti ia akan memudahkan proses mendakwah di negara ini dalam panjang.

“Ini yang saya tekankan... soal dakwah. Di mana jika bukan Islam menggunakan kalimah, lagi ramai menggunakan kalimah Allah, ia akan memudahkan proses dakwah kita... sangat mudah, sangat jelas,” kata beliau yang berulang kali menekankan bahawa punca kepada masalah asas ini ialah sikap dan dasar Umno selama ini.

“Ia menjadi usaha yang digolak oleh Umno,” kata beliau yang gambarnya dipijak ketika demonstrasi di Selangor Jumaat lalu.

Pun begitu ada juga peserta yang kecewa kerana forum malam tadi tidak dihadiri biskop Roman Katolik Tan Sri Murphy Pakiam dan bekas mufti Perlis Dr. Mohd Asri Zainul Abidin sebagaimana dihebahkan.

Ada juga peserta yang bertanya mengapa ahli politik dari parti lain tidak dijemput.

Penganjur menjelaskan pihaknya sememangnya ada mengajukan jemputan beberapa pihak lain tetapi mereka tidak kesempatan menghadiri forum ini.

Eddin Khoo, seorang penyair, penulis, penterjemah dan budayawan yang terkenal pula berkata, walaupun negara sudah lama merdeka pemikiran sebahagian rakyat masih di paras lama, dilihat sebagai salah satu punca kepada masalah semasa.

Malah beliau juga menyelar apabila ada hadirin mempersoalkan sama ada penganut Buddha dan Hindu juga pada satu hari nanti akan membuat tuntutan untuk menggunakan kalimah “Allah”.

“Saya agak risau apabila kita meleretkan isu penggunaan kalimah Allah dengan penganut agama lain.

“Kita kena membezakan isu yang hadapi sekarang. Bagi saya soalan itu tidak harus timbul, tidak harus dikaitkan dengan isu lain,” kata beliau sambil menambah, masalah semasa secara tidak langsung berkaitan dengan masalah tiadanya keyakinan diri di kalangan masyarakat negara ini.

“Malah masalah ini wujud di negara lain seperti Amerika Syarikat,” katanya.

Oleh itu syor beliau, masyarakat perlu digalakkan untuk mengetahui agama-agama lain secara mendalam tanpa memencilkan diri mereka daripada pengetahuan tentang agama lain.

Dr Mohd. Farid Mohd Shahran dari Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa berpendapat soal yang perlu diberi penekanan ialah aspek penterjemahan perkataan Tuhan dan Allah bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan umat Islam dan bukan Islam.

“Kita tidak harus lari dari isu sebenarnya. Bagi saya apa yang disuarakan oleh orang Islam ada asasnya walaupun ada yang mengambil kesempatan daripada isu ini.

“Isunya bukan soal monopoli, siapa yang hendak menguasai kalimah Allah. Kalimah Allah sudah sebati dengan umat Islam dan ia membawa makna yang berbeza.

“Oleh itu isunya sekarang ialah soal penterjemahan,” kata beliau yang berpendapat tajuk forum “Allah: Siap Yang Punya” tidak sesuai dengan isu semasa yang timbul.

Turut mengambil bahagian dalam forum ini sebagai ahli panel ialah aktivis Hasmi Hashim, pendakwah Yayasan Maklumat dan Perkhidmatan Islam, Shah Kirit Kakulai Govindji dan Dr Khalif Muammar A. Harris dari Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma).

ISU KALIMAH ALLAH - ARTIKEL 3 (apa kata Yusof Qardhawi)


Allah Untuk Semua
Oleh Dzulkefly Ahmad

Saya amat insaf isu penggunaan kalimah “Allah” oleh penganut Katolik Kristian di negara ini bakal menimbulkan pelbagai reaksi buruk seandainya penganut Islam dan penganut agama lain khususnya Kristian gagal mengawal emosi dan tidak faham isunya yang sebenar.

Bermain di minda penulis adalah kesan impak dan senario, akan akibat keputusan yang bakal diambil. Berlatarbelakangkan demografi negara atau kependudukan dan pengundi yang bersifat ‘bercampur’ 60-40 atau “mixed”, kesan “senjata dua mata” atau “double-edged sword” ini tidak dapat dielakkan. Sementara ada yang suka dan menyokong, tentunya ada yang akan kecewa dan marah. Itu cabaran politik plural yang mesti didepani.Justify Full

Namun, penulis berazam dan mahukan keputusan yang bakal dicapai adalah satu yang dirumuskan dengan segala pertanggungjawabannya. Ya, betul perhitungan politik yang bijak dan waras itu penting, tetapi dasar yang berpaksikan hujjah dan sandaran Al-Quran mesti jelas dan teguh dahulu.

Penulis benar-benar menarik nafas lega dengan keputusan. Keputusan lujnah telah pun diumumkan dan tentunya penulis tak boleh menceritakan apa yang yang berlaku di sebalik dewan tertutup itu untuk hampir tiga jam.

Berikut adalah penulisan secara separa ilmiah sebagai perkongsian untuk tatapan umum.

Kerana kekurangan ruang, isu ini wajar dilihat penulis dari 2 aspek penting.

Perspektif Al-Quran atau Hukum dan Perspektif Pentadbiran atau Perundangan dan kalau sisi pandang PAS apa yang dikatakan sebagai perkiraan Siasah Syariah atau Siasah dari kacamata Syariah atau tegasnya kesan baikburuk mengikut pandangan Syariah.

Isu ini timbul kerana pengharaman yang dibuat oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap penerbitan mingguan Herald Katolik yang menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya dalam Bahasa Malaysia. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membuat keputusan bahawa KDN salah dalam pengharaman itu berdasarkan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.Saya cuba huraikan kemudian secara ringkas.

Untuk pengetahuan umum, penganut agama Kristian Katolik di Sabah dan Sarawak telah menggunakan kalimah “Allah” sejak 150 tahun lalu. Kalimah Allah juga digunakan oleh penganut-penganut Sikh Gurdwara. Dalam konteks negara timur tengah dan negara umat Islam lain, penggunaan nama “Allah” oleh penganut lain, tidak menimbulkan masalah sejak berzaman.

Persoalan penting yang ummat Islam di negara ini perlu faham ialah, Apakah Al-Quran mengizinkan kalimah Allah digunakan oleh penganut selain Ummat Islam? Dan apa pula pendirian ulama-ulama besar terkini atau kontemporari terhadap isu ini, khususnya dalam konteks Islam dalam dunia kini?

Jawapan ini penting dan dapat mengelakkan isu ini dipolitikkan bahkan diekspolitasi sehingga mengeruhkan suasana perhubungan baik antara-agama dan antara-budaya.

Para Ulama kerap merujuk kepada beberapa ayat di dalam Al-Quran yang menyebutkan bahawa Allah SWT sendiri mengiktiraf, bahawa orang-orang muskrik (yang menyembah berhala) pun mengakui bahawa Allah adalah Rabb atau Tuhan yang Mencipta atau Al-Khaliq. Bermakna mereka menerima Tuhan Yang Menjadikan Semesta Alam ini (Tauhid Rububiyah). Islam secara lengkapnya dalam bab Keimanan atau Aqidah Tauhid menerima Allah selaku Pencipta (Ar-Rububiyah) dan Pentadbir/Pemberi Hukum (Al-Uluhiyah).

Contohnya ayat dalam Surah Luqman ayat 25 : “Dan jika (Muhammad) tanyakan mereka siapa yang menjadikan langit dan bumi?”, Tentu mereka akan jawab “Allah”. Katakanlah “Segala Puji bagi Allah, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui”.

Tegasnya mereka mengiktiraf Allah tetapi hanya dari sifat “Rububiyah”(Pencipta) dan tidak selengkapnya termasuk Allah selaku Yang Mentadbir dan Memberi Hukum (Tauhid Al-Uluhiyah).

Saya merujuk kepada pandangan dua tokoh besar ulama terkini, Sheikh Yusuf Qardhawi, penerima anugerah Tokoh Maal Hijrah 1431H dan Sheikh Dr Wahbah Zuhaili Tokoh Maal Hijrah 1429H. Kedua-dua berpandangan bahawa penggunaan nama “Allah” adalah dibolehkan kepada penganut-penganut agama Nabi Allah Ibrahim yakni Islam, Kristian dan Judaism.

Kedua-dua berpandangan bahawa ia adalah baik untuk menjalinkan kesatuan dan perpaduan di peringkat “persaudaraan agama samawiyat”, paling tidaknya.

Mereka tidak mengambil sikap sempit macam sesetengah orang Islam di negara ini, bahawa Allah hanya untuk orang Islam secara eksklusif dan penganut lain tak boleh guna nama Allah atau semacam memaksa mereka cari Tuhan yang lain. Berapa banyak Tuhan yang ada? Bukankah Islam menganjurkan semua umat manusia mengiktiraf Tuhan itu Esa atau Satu.

Perhatikan ayat di seterusnya ini. Allah sebutkan dalam Al-Quran: “….kami beriman kepada Kitab-kitab yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu, Tuhan kami dan Tuhan kamu, satu dan hanya kepadanya kami berserah diri”…..Surah Al-Ankabut:46.

Bukankah lebih baik, mengikut logik akal waras, di samping hujah dari al-Quran dan kata Ulama tadi, supaya kita galakkan mereka juga menerima “Allah”, walaupun Tauhid dan Aqidah mereka tak sempurna macam kita.

Memanglah, itulah sebabnya mereka Kristian atau Yahudi atau selainnya. Kalau mereka percaya macam aqidah kita tentang Allah, jadilah mereka orang Islam, bukanlah lagi Kristian dan Yahudi. Namun bolehkah kita paksa Aqidah kita itu kepada mereka? Tentunya tidak. Tidak ada paksaan dalam Islam.

Setelah mengizinkan agama lain menggunakan nama “Allah”, maka yang lebih penting adalah supaya tidak menyalahgunakan nama “Allah” itu. Ini perlu diberikan peraturan dan keterangan seperti yang ditegaskan oleh keputusan PAS, supaya jangan ada yang menyalahgunakan perkatan Allah.

Hal ini juga dibangkitkan oleh bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri. Ini aspek pengurusannya atau Siyasah Syariahnya, supaya dijaga maslahahnya dan dijauhkan mafsadah atau kemudharatanya. Jelasnya begitu.

Sebenarnya, perkara itulah yang dimaksudkan dengan Perkara 11(4) dan 11(5) dalam Perlembagaan Persekutuan supaya di pihak berwajib menjaga pentadbiran kebebasan bergama supaya tidak timbul huru-hara dan ketidakstabilan dan dikekalkan keharmonian. Pada waktu yang sama agama lain tidak boleh berdakwah kepada orang Islam seperti terkandung Perkara 11 (4). Semuanya telah diperuntukkan. Ini wajib dijaga dan perlu juga peraturan. Adakan peraturan. Jangan haramkan penggunaan nama Allah, tak selesai masalah.

Sebab itu juga keputusan PAS menekankan supaya jangan ada pihak yang terlalu agresif dan melakukan provakasi sehingga mencetuskan huru-hara dan menjejaskan keharmonian antara agama dan konflik antara kaum-budaya. Itu saja. Mengapa sampai nak berperang? Mengapa sampai nak berdemonstrasi? Kata 1 Malaysia? Mengapa perlu menimbulkan kesangsian dan syak wasangka sehingga menjejaskan keharmonian antara agama? Siapa yang mempolitikkan isu ini?

Dari sekadar memperjuangkan isu penggunaan eksklusif nama “Allah” itu, adalah lebih penting untuk umat Islam memperjuangkan apa yang Allah perintahkan ke atas kita, yakni menganjurkan kebaikan dan melarang kemungkaran termasuk membenteras rasuah, salah guna kuasa, pembaziran, membasmi kemiskinan, keruntuhan moral dan akhlak serta kezaliman yang diinstitusikan.

Dengan mempertegaskan sikap dan pendirian yang jauh berbeza dengan Umno, PAS telah benar-benar membawa kesedaran rakyat dalam “Politik Baru” bahawa agama mampu menyatukan dan tidak memecahkan umat manusia. PAS mahukan supaya dianjurkan dialog dan diskusi bagi mengangkat dan mendalami lagi persefahaman antara agama dan budaya supaya “Politik LiTa’arafu” atau Politik Saling Mengenali-menghormati akan dapat dibudayakan.

Andainya PAS konsisten dan terus iltizam dengan kerangkan pemikiran (fikrah) ini, maka tajribah atau eksperimen ini jelasnya adalah satu pengalaman baru dalam “Political Islam” yang sekaligus akan meletakkan PAS dan gerakan Islam dipersada politik global bagi menyumbang kepada kebangunan semula tamaddun manusia yang berteraskan nilai moral serta integriti yang tinggi yang bersendikan tuntutan agama dan wahyu.

ISU KALIMAH ALLAH - ARTIKEL 2

Satu ketika dahulu semasa saya masih lagi di bangku sekolah rendah, dalam kelas Pendidikan Islam, ustazah sering menyuruh kami sekelas berzikir 99 nama-nama Allah yang juga dikenali sebagai Asma ul Husna.

Secara kebetulan pada ketika itu jika menonton televisyen, sebelum masuk waktu Maghrib, zikir Asma ul Husna seringkali dimainkan. Rasa tenang jiwa apabila mendengarkan zikir 99 nama-nama Allah tersebut.

Tidak tahu pula sama ada masih ada zikir Asma ul Husna dimainkan di televisyen sebelum waktu Maghrib masakini oleh kerana saya sendiri sudah lama tak menonton televisyen.

Pada 31 Disember 2009, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membuat keputusan untuk mengenepikan larangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap penggunaan perkataan “Allah” oleh akhbar “The Herald” terbitan gereja Katolik.

Keputusan ini mengundang pelbagai reaksi. Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, YB Zulkifli Noordin mengumpamakan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur itu seperti kes Natrah yang berlaku pada tahun 1950an dulu.

“Keputusan itu mengingatkan saya kembali kepada kes Natrah @ Maria Hertough pada tahun 1950 dimana Mahkamah penjajah Inggeris dimana Hakimnya yang bukan Islam telah, dalam keputusannya membatalkan keislaman Natrah dan perkahwinannya kepada Almarhum Mansor Adabi, langsung tidak mengambil kira perundangan syariah dan sensitiviti umat Islam semasa itu. Akhirnya tercetuslah rusuhan dan huru hara yang tidak membawa menafaat kepada sesiapa pun”. (zul4kulim.blogspot.com)

Ketua Pembangkang negeri Selangor, Datuk Seri Dr Khir Toyo menganggap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur itu sebagai padah akibat daripada perpecahan orang-orang Melayu dari segi politik. Malahan Dr Khir turut menggangap keputusan mahkamah tersebut sebagai mengenepikan hak agama Islam sebagai Agama Persekutuan.

“Keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan pendakwah Kristian di negara ini menggunakan nama Allah sebagai terjemahan daripada ‘God’ dalam risalah dakwah berbahasa Melayu mereka sangat menyedihkan dan pada hemat saya mengenepikan kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan.

“Sungguhpun masih ada ruang rayuan, namun keputusan ini menunjukkan satu isyarat kepada orang Melayu dan Islam bahawa segala status quo orang Melayu dan agama Islam di negara ini boleh berubah pada bila-bila masa bila ada orang Islam sendiri menjadi pengkhianat dan menyokong kumpulan yang mahu melemahkan kedudukan Islam di negara ini”. (www.drkhir.com)

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat menyifatkan tidak salah bagi penganut agama Samawi bagi menggunakan kalimah Allah. Akan tetapi beliau bimbang jika perkataan “Allah” disalahgunakan oleh pihak-pihak tertentu. Oleh itu beliau mencadangkan agar pimpinan Islam mengadakan rundingan dengan pemimpin agama Kristian mengenai isu tersebut.

Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad mengatakan bahawa Al-Quran sendiri mempunyai banyak ayat-ayat yang menunjukkan bahawa orang bukan Islam menggunakan perkataan “Allah” apabila memaksudkan Tuhan semesta alam.

“Al-Quran sendiri mempunyai banyak ayat-ayat yang menunjukkan bahawa orang bukan Islam, samada golongan musyrikin, Yahudi mahupun Nasrani menggunakan perkataan ‘Allah’ apabila mereka memaksudkan Tuhan semesta alam. Maka, sekiranya kita ingin menentukan hukum berhubung persoalan ini, Al-Quran adalah rujukan pertama. Sekiranya Al-Quran sendiri mengiyakannya, bagaimana kita hendak menafikannya? Di mana hendak kita simpan ayat-ayat yang mengatakan orang bukan Islam juga menggunakan perkataan Allah untuk memaksudkan Tuhan semesta alam seperti ‘Wa Kaalatil Yahudu Uzair ibnu Llah’ yang bermaksud ‘Dan berkata orang-orang Yahudi Uzair adalah anak Allah’?” (www.khalidsamad.com).

Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyatakan bahawa tidak salah jika manusia ingin memanggil Tuhan dengan nama Allah oleh kerana Allah adalah tuhan yang sebenar. Akan tetapi beliau tidak bersetuju jika berhala dinamakan Allah.

“Ya, manusia memang patut memanggil Tuhan dengan panggilan Allah. Itulah Tuhan yang sebenar. Sebelum kedatangan Nabi Muhammad SAW pun, nama Allah telah digunakan untuk memanggil Tuhan. Namun meletakkan nama tersebut dengan tujuan menghina adalah patut ditentang. Ini seperti jika menulis nama Allah pada berhala”. (www.drmaza.com)

Setelah membaca pandangan-pandangan daripada ahli-ahli politik dan bekas mufti, saya cuba untuk mendapatkan pandangan-pandangan daripada dua orang anak muda Melayu-Islam yang mempunyai latarbelakang pendidikan dan profession yang berbeza.

Yang pertama ialah Kharis Idris, anak muda berkelulusan universiti tempatan yang kini bekerja sebagai Pengarah kepada My Future Foundation.

Amin Iskandar: Pandangan saudara mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penggunaan perkataan Allah oleh penerbitan Katolik, The Herald?

Kharis Idris: Ini satu hal yang “trivial” serta remeh mengenai teknikal bahasa dan bukannya keagamaan. Allah merupakan terjemahan Arab untuk Tuhan. God merupakan terjemahan English untuk Tuhan. Di negara timur tengah, penganut-penganut Kristian juga menggunakan Allah bagi merujuk kepada Tuhan. Malahan turut menggunakan perkataan “Sabda”.

Di Indonesia juga Allah diterima sebagai rujukan kepada Tuhan bagi penganut agama Kristian. Sebenarnya tidak ada masalah dalam isu ini melainkan penguasa Islam di Malaysia tidak bermuzakarah dengan Melayu-Islam di sini supaya Islam itu menuju kearah progresif dalam era globilasasi.

Ini adalah masalah utama Umat Islam di Malaysia. Seringkali terperangkap dengan perkara yang remeh temeh. Bila orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah, mereka marah. Bila anak muda sambut tahun baru, mereka marah dan mengatakan bahawa itu adalah tahun baru orang kafir. Akan tetapi Umat Islam di Malaysia masih lagi mengamalkan rasuah, merompak, merogol dan membunuh. Sepatutnya perkara yang lebih besar begini yang patut dibisingkan.

Amin Iskandar: Keputusan Mahkamah Tinggi tersebut telah menimbulkan kemarahan segelintir pihak. Zulkifli Nordin, Ahli Parlimen PKR menyifatkan keputusan mahkamah itu umpama isu Natrah yang menyinggung sensitiviti umat Islam. Tun Dr Mahathir, Khir Toyo dan Mukriz Mahathir juga menentang keputusan mahkamah ini secara terbuka dan menyifatkan keputusan mahkamah tersebut sebagai tidak peka kepada perasaan Umat Islam di Malaysia. Apa komen saudara?

Kharis Idris: Soal sensitiviti dan kononnya tidak mahu umat Islam di negara ini keliru bukanlah perkara pokok. Perkara ini perlu di ambil langkah yang rasional dan penerangan yang terperinci perlu dilakukan.

Bukan dengan cara mengharamkan atau membuat sekatan apabila terdapat isu sebegini. Tindakan ini akan menyebabkan umat Islam lebih keliru. Tidak perlu kenyataan dari ahli politik kerana ianya menjurus kepada mempolitikkan keadaan.

Amin Iskandar: Sebagai seorang anak muda Melayu-Islam professional, apa yang saudara ingin jelaskan kepada masyarakat terutamanya majoriti orang-orang Melayu mengenai penggunaan perkataan “Allah” bagi bukan Islam?

Kharis Idris: Penerangan dan diskusi mengenai sejarah penggunaan perkataan “Allah” perlu dilakukan. Golongan muda perlu menjadi lebih rasional dan bukannya emosional disamping perlunya menjadi orang yang berpengetahuan dan bukannya hanya melatah seperti golongan tua. Dunia sedang memerhatikan dan mungkin juga sedang ketawa melihat Muslim di Malaysia membesar-besarkan isu remeh temeh sebegini.

Berikut pula adalah pandangan daripada Zulhazry Mohd Yusoff, seorang graduan daripada Timur Tengah yang fasih berbahasa Arab. Beliau kini berkerja sebagai penterjemah di sebuah negara di Timur Tengah.

Amin Iskandar: Beberapa hari lalu, Mahkamah Tinggi telah membuat keputusan bahawa larangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap penggunaan perkataan ‘Allah’ adalah tidak sah. Dengan ini akhbar The Herald dalam versi Bahasa Melayunya dibenarkan untuk menggunakan perkataan “Allah” sebagai terjemahan kepada “God” atau Tuhan. Apa komen saudara?

Zulhazry Mohd Yusoff: Perkataan Allah itu sebenarnya pun bukan milik bahasa Melayu jadi apakah hak Kementerian Dalam Negeri untuk menafikan hak satu pihak lain untuk menggunakan perkataan Allah?

Faktor utama ialah terjemahan God itu sendiri tapi apakah Allah itu merujuk kepada Allah bagi orang Islam? Itu secara umum jika kita merujuk sudut terjemahan. Ia hanya sekadar terjemahan maksud tetapi bukannya makna.

Allah di dalam Bible merujuk kepada Father, Son and Holy Spirit, manakala Allah di dalam Al Quran pula merujuk kepada Allah Yang Esa, yang juga mempunyai 99 nama yang lain. Sangat mudah, bagi yang faham atau pun bagi mereka yang tidak faham langsung.

Amin Iskandar: Keputusan Mahkamah Tinggi tersebut telah menimbulkan kemarahan segelintir pihak. Zulkifli Nordin, Ahli Parlimen PKR menyifatkan keputusan mahkamah itu umpama isu Natrah yang menyinggung sensitiviti umat Islam. Tun. Dr. Mahathir, Khir Toyo dan Mukriz Mahathir juga menentang keputusan mahkamah ini secara terbuka dan menyifatkan keputusan mahkamah tersebut sebagai tidak peka kepada perasaan Umat Islam di Malaysia. Apa komen saudara?

Zulhazry Mohd Yusoff: Mengapa umat Islam di Malaysia harus tersinggung sedangkan perkataan Allah itu bukan hak milik mutlak orang Islam, apatah lagi bangsa Melayu.

Mungkin mereka merasakan, jika God diterjemah sebagai Allah, maka ia seperti merampas Allah atau pun memaksa mereka berkongsi Allah sedangkan itu sudah merujuk kepada sudut akidah dan perinciannya secara ringkas kita tidak berkongsi apatah lagi Tuhan kita dirampas.

Perlu diingat, Yahudi, Nasrani dan Islam adalah tiga agama langit dan kita berkongsi pelbagai perkara yang melibatkan para Rasul, akidah, ibadat dan sebagainya.

Jika sekiranya kita sensitif dengan isu ini, bagaimana pula dengan terjemahan Jesus yang merujuk kepada Nabi Isa a.s? Sewajarnya Nasrani mempunyai hak ke atas “perkataan” Isa kerana Injil diturunkan terlebih dahulu sebelum Al Quran.

Jangan samakan dengan isu Natrah kerana ia melibatkan rampasan fizikal dan akidah seorang makhluk. Jangan sombong dan bongkak, kerana agama Islam bukan milik orang Melayu sahaja dan bahasa Arab juga bukan milik orang Islam sahaja.

Amin Iskandar: Dikatakan bahawa gereja-gereja di Lubnan dan Mesir menggunakan perkataan “Allah” merujuk kepada tuhan. Apakah pernah timbul bantahan daripada Umat Islam disana? Apakah Umat Islam disana pernah terkeliru dengan penggunaan Allah sebagai tuhan bagi penganut Kristian?

Zulhazry Mohd Yusoff: Sepanjang pengetahuan saya, belum pernah timbul sebarang bantahan yang melibatkan isu perkataan ini. Mereka faham, ia adalah bahasa Arab, jadi ia bukan milik mutlak umat Islam, kerana bahasa Arab itu sudah wujud sebelum kedatangan Nabi Muhamad s.a.w lagi.

Kekeliruan juga rasanya tidak pernah timbul kerana ia seperti mendengar seorang penganut Kristian memberikan salam yang menjadi satu perkara normal di Jordan, Lebanon, Syria dan Mesir. Apatah lagi mereka memang berbahasa Arab, jadi tiada sebab mereka melihat menyebut Allah itu sebagai sesuatu yang meragukan.

Jika yang berucap ketika sambutan Hari Natal itu seorang paderi, maka Allah itu bukanlah merujuk kepada Tuhan umat Islam. Begitulah sebaliknya. Jadi, jika kamu membaca akhbar The Herald dan bertemu dengan perkataan Allah, maka kamu perlu tahu bahawa itu adalah penerbitan milik Kristian dan sudah pasti ia tidak merujuk kepada Allah Yang Esa.

Amin Iskandar: Apakah nasihat saudara kepada Umat Islam di Malaysia berhubung dengan penggunaan perkataan “Allah” bagi penganut Katolik dalam penerbitan The Herald dalam bahasa Melayu?

Zulhazry Mohd Yusoff: Jangan menyalahkan orang lain atas kelemahan diri kita sendiri. Saya faham jika umat Islam di Malaysia bimbang sekiranya “Allah” itu terpaksa dikongsi dengan Kristian dan sekaligus akan menyebabkan kekeliruan pembaca, khususnya mereka yang kurang arif dengan ilmu agama, walaupun secara asas.

Mereka bimbang dengan Kristianisasi, mereka bimbang sekiranya selepas ini dakwah Kristian akan lebih mudah disebarkan seiring dengan penerbitan berbahasa Melayu, apatah lagi perkataan Allah digunapakai untuk merujuk kepada terjemahan God.

Sebenarnya begini, mengapa tidak umat Islam di Malaysia, pihak yang berwajib dalam bidang agama Islam di Malaysia, mencermin diri sendiri terlebih dahulu. Mengapa mereka tidak memperluaskan dakwah Islam itu secara lebih intensif dan komprehensif.

Bagaimana pendekatan mereka dalam membawa umat Islam kembali semula kepada ajaran Islam yang sebenar dan bukan sekadar taklid, bukan sekadar agama yang diwarisi. Jika pemahaman umat Islam telah sekian lama kukuh, pasti tidak timbul isu-isu sebegini. Jika mereka boleh menerbitkan risalah dakwah di dalam Bahasa Melayu, mengapa tidak kita terbitkan seribu risalah dakwah dalam bahasa Inggeris, Tamil, Mandarin dan sebagainya?

Terjemahan Al Quran yang mahu dibuat di dalam bahasa Iban pun ditolak, kumpulan saudara baru dibiarkan tanpa perhatian sehingga mereka kembali semula kepada agama asal, penerapan konsep tajdid (pembaharuan) di dalam Islam juga ditolak dan pelbagai karenah birokrasi lain. Mereka hanya berkokok ketika isu sebegini muncul sedangkan pada waktu lain, ketika mereka sepatutnya aktif mendepani pembangunan rohani umat Islam di Malaysia, suara mereka langsung tidak kedengaran.

Begitulah serba sedikit pandangan-pandangan mengenai isu Allah. Cadangan saya, jika ada orang-orang Islam yang marah atau merasa terancam dengan penganut agama Katolik menggunakan perkataan Allah, mulakanlah memenuhkan masjid dan surau pada setiap waktu solat. Terutamanya solat Subuh.

Begitu juga solat Zohor, Asar, Maghrib dan Isyak. Jangan biarkan masjid hanya penuh pada solat Jumaat. Adalah satu pembaziran membiarkan masjid dan surau kosong dan marah apabila kerajaan tak buat masjid dan surau. Jika umat Islam di Malaysia sentiasa memenuhkan masjid pada setiap waktu solat, maka itu adalah satu isyarat bahawa Islam itu kuat di Malaysia. Jika ini tidak dapat dilakukan, tok sahlah nak marah-marah. Lebih baik baca buku dan cari guru serta belajar lebih mendalam mengenai Allah. -Amin Iskandar

ISU KALIMAH ALLAH - ARTIKEL 1


Bekas mufti Perlis Dr. Mohd Asri Zainal Abidin berpendapat pihak berkuasa perlu menyediakan garis panduan tentang penggunaan kalimah “Allah” ekoran bantahan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan Herald menggunakan perkataan tersebut dalam terbitannya.Dalam kenyataan pertamanya sejak Khamis lalu, Asri juga berhujah bahawa manusia memang patut memanggil Tuhan dengan panggilan Allah.

“Ya, manusia memang patut memanggil Tuhan dengan panggilan Allah. Itulah Tuhan yang sebenar.

“Sebelum kedatangan Nabi Muhammad SAW pun, nama Allah telah digunakan untuk memanggil Tuhan,” katanya.

Bagaimanapun jelas beliau penggunaan kalimah “Allah” untuk tujuan menghina tidak wajar dibenarkan.

“Namun meletakkan nama tersebut dengan tujuan menghina adalah patut ditentang. Ini seperti jika menulis nama Allah pada berhala,” kata beliau dalam tulisan blognya di bawah tajuk “Isu Nama Allah: Kenyataan Pertama Dr. Mohd Asri”.

Beliau menjelaskan, “jika mereka berkata Allah Tuhan semesta alam, itu tidak menjadi masalah kerana itu kenyataan yang benar.

“Kuffar Quraish pun memanggil Tuhan Allah, tetapi tidak menamakan berhala mereka Allah,” ujar beliau.

Oleh itu kata beliau, jika keputusan mahkamah mengenai penggunaan nama Allah itu hendak dipakai, garis panduan dan peraturan hendaklah dibuat.

“Maka peraturan mesti dibuat. Elakkan perbalahan kaum tanpa melihat kepada penyelesaian terlebih dahulu. Saya akan mencadangkan beberapa garis panduan selepas ini,” jelas Asri.

Dalam artikel disiarkan sebelum ini, Asri pernah berkata bukan soal nama “Allah” itu yang terlalu perlu untuk direbut atau dijadikan agenda besar.

“Tetapi, gerakan membina semula akidah yang sejahtera dan memahamkan generasi kita wajah Islam yang sebenar agar mampu bersaing dan menghadapi cabaran zaman,” katanya.

Sunday, January 10, 2010

2 HERO POSING SAKAN

Nielah dua orang hero saya kat rumah. Masa baik, sporting betul, kalau dah mengamuk, banyak-banyaklah bersabar. Budak-budak memang macam tu.







SYUKRI DAN KHADIJAH DI AL-HAKIM

Tahun nie Syukri masuk tadika 6 tahun. Tahun lepas Syukri gi tadika sorang-sorang, tahun nie dah ada kawan, Khadijah masuk tadika 5 tahun. Jom tengok gambar hari pertama Ija masuk tadika.