DAPATKAN NOTA-NOTA SERTA SOALAN DAN SKEMA BIOLOGI DISINI - SILA KLIK

Saturday, February 14, 2009

Lagi ditil produk Israel

Rasanya dah banyak kali dah saya bagi komentar berkaitan Israel nie, yang latest berkaitan tekad Ulama tersohor Yusuf Qhardawi. kat bawah nie ada penditilan sikit berkaitan produk Israel. Ditulis oleh Ust. Abdul Ghani Shamsuddin, bekas YDP Persatuan Ulama Malaysia.

Syarikat : Philip Morris
produk : rokok dan makanan
Jenama : Marloro, Virgina Slims, Benson & Hedges, Winston, Gold Coast, Merit, Parliament, Alpine, Basic, Cambridge, Bristol, Bucks, Chesterfield, Collector's Choice, Commander, English Ovals, Lark, L&M, Players and Saratoga, Ced'Or, Philadelphia, Polo, Milka, Malabar, Marabou, Prince.
Fakta : 12% keuntungan adalah untuk Israel. Setiap hari umat Islam membelanjakan AS$800juta untuk membeli rokok mereka, keuntungan purata 10% atau AS$80juta sehari. Jadi AS$9.6juta duit orang Islam pergi ke Israel setiap hari.

Syarikat : Coca-cola, Mc-Donalds, Burger King, Pizza Hut, KFC.
Produk : Minuman
Jenama : Light Coke, Fanta, Sprite, Canada Dry, Crush, Schweppes, Minute Maid, Nestea, Dr Pepper.
Fakta : Sejak 1966 Coca Cola menyokong penuh negara Israel. Coca cola telah menerima anugerah tertinggi daripada kerajaan Israel kerana lebih 30 tahun menyokong mereka serta membantah boikot Liga arab terhadap Israel.

Syarikat : Nestle
Jenama : Kit Kat, Perrier, Nescafe, Maggie, Buitoni, Nestea, Freskies, Vittel, Pure Life, Nido, Smarties, Lion, Polo, After Eight, Coffee Mate, Nesquik, Aero, Quality Street, Felix (cat food), Crosse & Blackwell, Milkmaid, Carnation, Shreddies, Baci Baby Ruth, Butterfinger, Milkybar, Frutips.
Fakta : Syarikat Swiss ini dimiliki 50.1% oleh syarikat Israel, Osem Investment. Pada tahun 2000 mengumunkan untuk melabur berjuta-juta dolar di Israel dalam R&D. Pada tahun Peter Brabeck-Letmathe bagi pihak Nestle menerima anugerah jubli daripada Perdana Menteri Israel, Netanyahu.

Fakta berkaitan syarikat Disney, Delta Galil Industries Ltd, Nokia dan Danone akan menyusul nanti.

No comments:

Post a Comment