DAPATKAN NOTA-NOTA SERTA SOALAN DAN SKEMA BIOLOGI DISINI - SILA KLIK

Monday, May 18, 2009

AWAS !!!!

CALSBERG BUAT “BIR HALAL”

Diberitakan, bahawa syarikat arak terbesar di Malaysia, Calsberg sedang bercadang untuk mewujudkan “bir halal” ini. Mereka mahu mencipta sejenis minuman yang tidak mengandungi alcohol untuk dijadikan minuman di kalangan umat Islam.

Pada pandangan peribadiku, isu “bir halal” yang datang dari negara iran tidak sama seperti isu minuman tanpa alcohol yang mahu dikeluarkan oleh syarikat calsberg.

Aku dimaklumkan, syarikat yang mengeluarkan minuman “bir halal” di iran bukanlah syarikat arak, tetapi syarikat minuman biasa. mereka mengeluarkan minuman itu, dengan tujuan menandingi barat yang mempromosi arak yang diharamkan oleh Allah SWT.

Adapun minuman tanpa alcohol keluaran syarikat caslberg, ianya ada kaitan dengan arak secara nyata. Ini kerana, caslberg adalah syarikat arak.

Justeru, sebarang keluaran dari syarikat caslberg merupakan usaha memajukan keuntungan syarikat tersebut. Sedangkan, dari sudut maqasid syariah, Islam telah menggariskan bahawa sebarang usaha yang bisa memajukan arak, maka ia adalah haram disisi Allah SWT.

Ibnu Abbas meriwayatkan hadis dengan katanya;

أن النبي صلى الله عليه وسلم أتاه جبريل فقال‏:‏ يا محمد إن الله لعن الخمر وعاصرها ومعتصرها‏،‏ وحاملها والمحمولة إليه وشاربها وبائعها‏،‏ ومبتاعها وساقيها وَمُسْقِيَهَا ( وفى رواية ومسقاها ) ‏

Maksudnya;
“Sesungguhnya Nabi SAW didatangi oleh Jibril lalu berkata : Wahai Muhammad, Sesungguhnya Allah melaknat arak dan pemerahnya, Orang yang meminta memerahnya, pembawanya, yang dibawa kepadanya, peminumnya, penjualnya, pembelinya, penuangnya dan orang yang meminta dituangkan arak[1].”

Makanya, membeli sebarang minuman keluaran syarikat caslberg atau arak adalah haram, kerana itu merupakan salah satu sokongan dalam memajukan syarikat arak.

Lebih-lebih kaedah fiqh ada menyebut;

ما أدى الي حرام فهو حرام

Maksudnya;
“Perkara yang boleh membawa kepada haram, maka ia juga adalah haram”

No comments:

Post a Comment